2010. október 18., hétfő

A másik nem olvasóinak kedvezve

...beiktatok egy kis köztes bejegyzést a közlekedésről. De hogy ne riasszak el senkit, megfűszerezem saját tapasztalatokkal.

Berlin közlekedése nagyon meg van szervezve. Gyors, hatékony és egy kis gyakorlat után könnyen átlátható. 


És ez még csak két közlekedési eszköz hálózata, az S-Bahné (felszínen közlekedő helyi vasút) és az U-Bahné (metró, ami néha feljön a felszínre). A villamos- és buszközlekedésről még egy szót nem ejtettünk. Az S- ill. U-Bahnnal utazva szinte mindent el lehet érni a belvárosban. Kifelé már szükség van hézagpótlókra, buszra és villamosra.

Minden nap ilyen kétemeletes busszal járok be a városba:



Ezidáig csodálkoztam, hogy minek felénk ekkora busz, mert még az alsó szintjét sem töltik meg az emberek. Múlt szerdán volt az első alkalom, hogy "teltház" volt, és megelégedettséggel valamint büszkeséggel konstatáltam, hogy egy átlag magyar tömegközlekedési morálja jobb. Itt az emberek olyanok mint a birkák.
- Kezdődik azzal (Nr. 1.), hogy ha valaki felszáll a buszra (csak az első ajtón lehet felszállni mindegyik buszon), akkor nem mindig megy automatikusan hátrébb, hogy ne zárja el az utat, hanem ott ragad az ajtónál.
- Nr. 2. Ha sok hely van és bőven lenne hely a számára ott ahol áll, továbbfurakodik és fellök mindenkit.
- Nr. 3. Páros ülésnél a külső székre ül, hogy véletlenül se tudj a belső ülésre leülni.
- Nr. 4. Ha le akarsz szállni, de valaki az ajtóban áll és nem akar leszállni, akkor nem is száll le. A világ minden kincséért sem, akkor sem, ha 50 leszállni szándékozó ember tolja kifelé.
- Nr. 5. Ha buszon kívül más közlekedési eszközről akarsz leszállni és szerencsédre belül senki nem zárja el az utad, biztos lehetsz abban, hogy a felszállni szándékozók megteszik. Nem állnak szépen két oldalra az ajtó mellé. Meg sem várják, hogy leszállj, ők már szállnak fel.
A buszsofőrök pedig vadabbul vezetnek, mint magyar társaik. Vagy ez csak szimplán annak tudható be, hogy a német járműpark korszerűbb és sokkal jobban fog a fék is.

Ránézésre a kocsik többsége nem haladja meg a 10 éves kort és akkor sokat is mondtam. Mondjuk limuzinokkal nem sokszor találkozni.


De ehhez hasonló luxus Audikkal azonban gyakran.


Biciklisből rengeteg van éjjel-nappal. A széles járdákba bele vannak foglalva a bicikliutak, de azok nincsenek mondjuk Demszky-oszlopokkal elkülönítve, hanem pusztán más színű kővel vannak kirakva (ami egyébként nem olyan feltűnő), gyakran fel sem tűnik az embernek, hogy épp rossz útra tévedt. Ilyenkor a biciklisek mogorván beszólnak, ami nem épp kedélyjavító.

A járókelők biztonságáért Ampelmann felel.



Ampelmann Berlin egyik jellegzetessége, épp ezért iparág épült a vele fémjelzett tárgyak előállítására. Mindenhol kapni ilyen kütyüket (még a Charlottenburgi Kastélyban is).


3 megjegyzés:

  1. Tök jó, hogy ilyen sok képed van, így tényleg élvezet olvasni a posztokat :)

    VálaszTörlés
  2. hihh. most jöttem rá, hogy ki is Ampelmann. eddig csak azt konstatáltam, hogy minden Berlinben erasmusoló lány fülbevalójáról/pólójáról/táskájáról ő kacsint vissza... :P

    VálaszTörlés
  3. Hú, olyan fülbevalót én is láttam, de minden nagyon drága.
    Ágica, azt az elvet követem, hogy próbálok olyan bejegyzéseket írni, amit magam is szívesen olvasnék. :) Egy egy bejegyzést tehát javarészt a képekhez igazítok, hogy el lehessen képzelni hol s mint jártam.

    VálaszTörlés